pondělí 19. prosince 2011

Jaká je proaktivita?

Se slovíčkem "Proactive" jsem se poprvé setkal v knize 7 návyků vysoce efektivních lidí, kde Steven Covey definoval dva přístupy chování lidí:

proaktivní x reaktivní
Covey v knize definuje proaktivního člověka jako bytost, která je řízena vlastními hodnotami a ne okolními podmínkami.
Člověk by si totiž měl uvědomit, že jeho rozhodnutí je pouze jen jeho volba. Samozřejmě, jsme ovlivněni:


  • Genetikou - určité chování jsme zdědili
  • Psychikou - naše chování ovlivněné za mala rodiči
  • Prostředím - ekonomická situace, co nám nařizuje šéf, atp.. 
Ale pokud bychom naši odpověď na nějaký stimul omezili pouze na výše zmíněné 3 odrážky, dostali bychom systém podmět->odpověď (to je reaktivní systém - vzpomeňme na Pavlova a jeho pejsky světlo->slina). Tím se dostáváme na rovinu zvířecí, a ne lidskou. Člověk se totiž od zvířete liší právě zde, jelikož mezi podmět->odpověď může vklínit svoje rozhodnutí, tedy celý systém rozšíří na podmět->rozhodnutí->odpověď.

nezdá se to, ale samotné uvědomění si dopadu našeho vlastního rozhodnutí je rozsáhlé. Nedílně z toho vyplývá, že tam kde se teď v životě nacházíme, je pouze naše rozhodnutí a je na nás kam půjdeme dál. Stačí si stanovit vlastní hodnoty (viz článek: Priority: základ správy času) a podle nich se řídit.

Jak tedy na proaktivitu?

Řiďte a nebuďte řízeni
Snažím se být iniciativní, vidím zajímavou příležitost, jdu do ní. Proto jsem absolvoval kurzy Time-managementu, stressmanagementu, paměti, navštívil jsem přednášku o urychlovači LHC, absolvoval zubní hygienu, byl na programátorském maratonu, zapsal si tělák, začal cvičit jógu a makat na břicho, začal víc pít vodu, učím se nová cizí slovíčka.. Není to nic nového, všichni to v sobě máme zakódované být iniciativní. To je proč žijeme.

Řešte problémy, nenechte se jimi unášet
Pokud přijde problém, řeším jej konstruktivně. Napíšu si ho, rozdělím ho na malé krůčky a pracuji na jeho vyřešení. Důležité je hlavně nějak začít. Udělat ten první krok. Třeba teď 20min zpět se mi do ničeho absolutně nechtělo, chtěl jsem se dívat na seriál, ale řekl jsem si, ztráta času, udělej něco co ti bude prospěšnější, atak píšu na blog.

Je dobré vymítit slovíčko "musím"
Pokud jste postaveni na systému stimul->rozhodnutí->odpověď a vaše rozhodnutí se zakládá na vašich hodnotách, tak slovo musím, jednoduše mizí z vašeho slovníčku. Jelikož vy nic nemusíte, vy prostě chcete! Pozoroval jsem na sobě měsíc a i teď když se mi na jazyk dostává podobných slov moje, a zjistil jsem, že to jde i jinak. Hlavně jsem začal lidi kolem sebe vnímat jinak. Z reality se mi vyjevili pesimistické osoby, nebo jen různé situace a naopak jsem vnímal i proaktivní přístupy různých jedinců a říkal si, to je dobrý to zkusím taky, učte se od ostatních. Nechte si poradit. Snažil jsem se změnit podobně i lidi kolem sebe, ale zjistil jsem že takhle to nefunguje. Slovy nezměníte nikoho jen tak.

Pracujte nad věcmi, které jsou pod vaší kontrolou, co je mimo ni, nechte být
Mnoho lidí se snaží ovlivnit věci, které jsou mimo jejich kontrolu, marně. Zaměřte se na sebe, na svoji kontrolu a věcmi pod ní. Ty pilujte. Tímto přístupem poroste vaše vnitřní kontrola a ačkoliv se to nemusí zdát i věci mimo vaši kontrolu budou najednou blíže.

Vytvářejte si malé závazky, a uchovejte je, pak větší závazky a vytrvejte v nich, pak ještě větší...
Nedávno jsem si řekl: co bych mohl dělat každý den pět minut, aby to mělo velký dopad na moji budoucnost. Tak jsem se začal učit nová anglická slovíčka. Před 4 měsíci jsem si stáhnul video jógy a skoro každý druhý den jsem cvičil jógu dvacet minut. Teď cvičím denně 30-40minut jógu. Vytvářím si závazky a uchovávám je. Samozřejmě jsem i parkrát selhal, říkal jsem si v neděli budeš jen odpočívat, vydržel jsem to měsíc, ale nešlo to dál. Proč? jelikož moje přítelkyně má volno třeba jiné dny a tím mi odpočinek narostl třeba až na 3dny týdně:D Píšu teď diplomovou práci, řekl jsem si denně na ní makej, zvládneš to před termínem. Vstanu a dělám na diplomce, píšu si každou minutu, které ji věnuji. Obvykle to vměstnám do dopoledne a zbytek dne mám čas na jiné věci.. A jak jsem za měsíc s ní pokročil? opravdu doost práce mám za sebou. Dá se říct že finišuji s určitou částí. 

odpověď na nadpis článku? proaktivita je medově sladká

co stihnul můj bratr za poslední hodinu? zkoukl dva seriály
co jsem udělal já? utřídil si myšlenky a napsal je na blog

jakou cestu si vybereš ty?

Žádné komentáře:

Okomentovat