sobota 8. října 2011

Timeboxing/pomodoro technika

Po kurzu timemanagementu jsem měl tak vymazanou hlavu, jak už dlouho ne. Jelikož se o správu času chvilku zabývám, nebylo vše nové, ale tak krásně vše zapadalo do souvislostí. Podělím se s vámi o techniku timeboxingu , či specifičtěji pomodora (kdo se učí italsky ví, že to znamená rajče a od něj odvozený kuchyňský časovač). Ono to vlastně není nic nového. Já sám jsem něco obdobného už párkrát zkoušel, přiznám se, bezúspěchu (stanovoval jsem si moc dlouhé časy). K věci:



Pomodoro zkráceně:
předpokládáme, že máme naplánovanou činnost.

1. Nastavíme časovač na 25min.
2. Soustředíme se jen a jen na naplánovanou činnost, makáme na ní.
3. Po uplynutí časovače dáme 5minut přestávku.
4. Činnost není hotova? Jdi na bod 1.
Důležitý dodatek: musíme eliminovat vnější vlivy rozptýlení! 
Doplňkové pravidlo. Po čtyřech kolečkách si dejme přestávku 15 až 20min.

Ostatní kecy k pomodoru
O přestávkách se musí dělat něco jiného než naplánovaný úkol. Nejlépe dělat úplně diametrálně odlišnou činnost.

Přeženu: kopu brambory 25min, pak nastane 5min přestávka. Co teď? no třeba sednu a zavolám nějaké holce -důležitý je po 5minutách to tipnout-.. Nebo opak: 25min si telefonuju s nějakou holkou, pak plác pomodoro zachrčí a já si jdu na 5minut kopat brambory. Chápete ne?

O pomodoro dlouze v pdfku od italského autora Francesca Cirilla (ten to vymyslel). Aspoň vidíte, že i o takové blbůstce se dá napsat kniha. Mě se jí číst nechce (mám teď rozečtené dvě a to mi stačí), takže aspoň doporučím článek člověka kterej jí, jak se zdá četl: knesl.com.

Timeboxing
Timeboxing je dá se říct, zobecněné pomodoro. Nejste omezeni přesně danými časy. Jste pravým pánem vašeho času. Čím je činnost pro vás méně stravitelná, zvolte si pro ni prostě o to kratší čas! Doporučuju zůstat u kratších časů. Po delší dobách dochází k rapidní ztrátě koncentrace. Jedna myšlenka mě z kurzu opravdu ulpěla v paměti a to:
Práce trvá takový čas, jaký si na ni vymezíme.
Co z toho vyplývá? Stanovujte si extrémně krátké termíny :)

Pomodoro vs Timeboxing
Jak už jsem psal, pomodoro je specifický timeboxing. Z toho vyplívají i zajímavé vlastnosti.

Kdy používat pomodoro a proč?
Pomodoro je dobré pokud máme naplánovano více úkolů a úkoly jsou třeba složitější.
Proč? Pomodoro technika je i o zaznamenávání práce, a jelikož každé pomodoro má fixní čas, lze jej jednoduše zaznamenávat (třeba pomocí křížků). Po té si můžete jednoduše analyzovat váš pracovní den. A myslet nad prací v pomodorech! Např: pobyt v zakouřené hospodě mi trval XXX pomodor. O přestávkách jsem chodil ven na vzduch:D

Kdy naopak použít timeboxing?
Obě techniky jsou vlastně hooodně podobné, takže je vcelku jedno co budete používat, jde o to, co vám sedne. Timeboxing nám na kurzu doporučili třeba na učení cizích jazyků.
Dám tomu jen deset minut a jdu dělat něco jiného. 
Mě osobně vyhovuje spíše než myšlení v pomodorech timeboxing. řeknu si, tahle práce mě může zabrat asi N minut. a šup jdu na to... Pomodoro může být i otravné, když jste do něčeho zapálení a ono vám začne pípat. Plus pomodora je určitě v tom zapisování a zhodnocení času, člověk vidí ihned, kolik času čemu věnoval.

Žádné komentáře:

Okomentovat